Tudnivalók a helyesírásról 1-4. osztályig
Minden írás helyesírás is egyben. A helyesírás nem készség, de vannak készségelemei. A helyesírás képesség, amely a magyar nyelv 4 helyesírási alapelvére épül, melyek a következők:
- kiejtés elve
- szóelemzés elve
- hagyomány elve
- egyszerűsítés elve
A helyesírás tanítási módjai:
- analógiás: főleg 1-2 osztályban jellemző. A szabályok ismerete nélkül utánzással írnak, valami mintájára. Például valamilyen analógiára épül: hangszerkezetileg megegyezik, lehetőleg egy dologra kell figyelni.(tíz, víz)
- szabálytanulás: osztályban veszi át a fő szerepet. A szabályhoz nyelvtani ismeretekre van szükség.
Helyesírási ismeretek tanításának lépései:
- Tudatosítás: Megtanítjuk a szabályokat.
- Gyakorlás: Különböző feladatokon keresztül gyakoroltatjuk.
- Ellenőrzés: Felmérjük az elsajátított szabály
A helyesírás elsajátításának fokozatai:
- A gyerek megtanulja a szabályt, s ennek megfelelően ír.
- Felidézi a szabályt, és alkalmazni is tudja azt.
- Maximális begyakorlottság szintje: kevés hibával alkalmazza az írást.
A helyesírás gyakorlásának és ellenőrzésének változatai:
- másolás
A másolás célja az íráskép pontos megfigyelése és a helyes minta utánzásának elsajátítása. Másolni lehet szavakat, szókapcsolatokat, mondatokat és szövegeket is. Vannak olyan szavak, melyeknek írása nem tanítható szabályokkal, ezért a megjegyzendő szóalakok megtanulásánál fontos, hogy minél többször le is írják a teljes szavakat. Tehát ezeket a mondatelemeket nem elég látni, olvasni, hangoztatni, kiegészíteni, hanem minél többször le is kell jegyezni őket.
Fajtái lehetnek:
- kommentáló másolás
- kiemeléses másolás
- válogató másolás
- átalakító másolás
- kiegészítő másolás
- rendező másolás
- hibajavító másolás
- látó- halló másolás
- tollbamondás:
A tollbamondás a helyesírási gyakorlás és az ellenőrzés egyik hagyományos gyakorlattípusa. Célja a hallás utáni szöveg pontos írásbeli rögzítése. Itt a tanulót nem segítik a látási képzetek, csupán a hallási és a beszédmotorikus képzetek támogatják a helyesírást.
Fajtái lehetnek:
- szöveghű tollbamondás
- másoló tollbamondás
- magyarázó tollbamondás
- válogató tollbamondás
- szótagoltató tollbamondás
- emlékezetből írás:
Emlékezetből íráskor a diákok kizárólag az emlékezetükre támaszkodva írnak le szavakat, szósorokat, szókapcsolatokat, mondatokat vagy rövidebb szövegeket. Ebben az esetben sem az íráskép sem a hallás nem segíti őket, ezért a helyesírási gyakorlásnak ez nagyon hatékony, gondolkodtató és emlékezetfejlesztő eszköze.
Fajtái lehetnek:
- olvasással összekapcsolt emlékezetből írás
- memoriter emlékezetből írása
- tollbamondással összekapcsolt emlékezetből írás
- komplex emlékezetből írás
- hibajavítás:
A jelek jelentését is meg kell tanítani a gyerekekkel. A hibákat alá kell húzni és fölé kell írnia a jó megoldást. Ha sok a hiba, akkor az egészet le kell írnia. Az önellenőrzésnek mindig íráskép után kell történnie. A javítást is javítani kell. A hibás alakokat kijavítva legalább 3-szor le kell írniuk a gyerekeknek. A cél az, hogy a gyerekben alakuljon ki az önellenőrzés képessége.
A hibázás oka lehet:
- lehet pszichés
- fáradt a gyerek
- testi fejletlenség
- rossz analógiára épít a gyerek
- téves asszociáció
- nem kellő számú a gyakorlás, nincs következetes ellenőrzés