Tudnivalók a helyesírásról 1-4. osztályig

Minden írás helyesírás is egyben. A helyesírás nem készség, de vannak készségelemei. A helyesírás képesség, amely a magyar nyelv 4 helyesírási alapelvére épül, melyek a következők:

  • kiejtés elve
  • szóelemzés elve
  • hagyomány elve
  • egyszerűsítés elve

A helyesírás tanítási módjai:

  • analógiás: főleg 1-2 osztályban jellemző. A szabályok ismerete nélkül utánzással írnak, valami mintájára. Például valamilyen analógiára épül: hangszerkezetileg megegyezik, lehetőleg egy dologra kell figyelni.(tíz, víz)
  • szabálytanulás: osztályban veszi át a fő szerepet. A szabályhoz nyelvtani ismeretekre van szükség.

Helyesírási ismeretek tanításának lépései:

  • Tudatosítás: Megtanítjuk a szabályokat.
  • Gyakorlás: Különböző feladatokon keresztül gyakoroltatjuk.
  • Ellenőrzés: Felmérjük az elsajátított szabály

A helyesírás elsajátításának fokozatai:

  • A gyerek megtanulja a szabályt, s ennek megfelelően ír.
  • Felidézi a szabályt, és alkalmazni is tudja azt.
  • Maximális begyakorlottság szintje: kevés hibával alkalmazza az írást.

A helyesírás gyakorlásának és ellenőrzésének változatai:

  1. másolás

A másolás célja az íráskép pontos megfigyelése és a helyes minta utánzásának elsajátítása. Másolni lehet szavakat, szókapcsolatokat, mondatokat és szövegeket is. Vannak olyan szavak, melyeknek írása nem tanítható szabályokkal, ezért a  megjegyzendő szóalakok megtanulásánál fontos, hogy minél többször le is írják a teljes szavakat. Tehát ezeket a mondatelemeket nem elég látni, olvasni, hangoztatni, kiegészíteni, hanem minél többször le is kell jegyezni őket.

Fajtái lehetnek:

  • kommentáló másolás
  • kiemeléses másolás
  • válogató másolás
  • átalakító másolás
  • kiegészítő másolás
  • rendező másolás
  • hibajavító másolás
  • látó- halló másolás
  1. tollbamondás:

A tollbamondás a helyesírási gyakorlás és az ellenőrzés egyik hagyományos gyakorlattípusa. Célja a hallás utáni szöveg  pontos írásbeli rögzítése.  Itt a tanulót nem segítik a látási képzetek, csupán a hallási és a beszédmotorikus képzetek támogatják a helyesírást. 

Fajtái lehetnek:

  • szöveghű tollbamondás
  • másoló tollbamondás
  • magyarázó tollbamondás
  • válogató tollbamondás
  • szótagoltató tollbamondás
  1. emlékezetből írás:

Emlékezetből íráskor a diákok kizárólag az emlékezetükre támaszkodva írnak le szavakat, szósorokat, szókapcsolatokat, mondatokat vagy rövidebb szövegeket. Ebben az esetben sem az íráskép sem a hallás nem segíti őket, ezért a helyesírási gyakorlásnak ez nagyon hatékony, gondolkodtató és emlékezetfejlesztő eszköze.

Fajtái lehetnek:

  • olvasással összekapcsolt emlékezetből írás
  • memoriter emlékezetből írása
  • tollbamondással összekapcsolt emlékezetből írás
  • komplex emlékezetből írás
  1. hibajavítás:

A jelek jelentését is meg kell tanítani a gyerekekkel. A hibákat alá kell húzni és fölé kell írnia a jó megoldást.  Ha sok a hiba, akkor az egészet le kell írnia. Az önellenőrzésnek mindig íráskép után kell történnie. A javítást is javítani kell. A hibás alakokat kijavítva legalább 3-szor le kell írniuk a gyerekeknek. A cél az, hogy a gyerekben alakuljon ki az önellenőrzés képessége.

A hibázás oka lehet:

  • lehet pszichés
  • fáradt a gyerek
  • testi fejletlenség
  • rossz analógiára épít a gyerek
  • téves asszociáció
  • nem kellő számú a gyakorlás, nincs következetes ellenőrzés